فر توکار برقی بهتر است یا گازی؟

فر توکار برقی بهتر است یا گازی؟

پخت کیک های خوشمزه یکی از لذت هایی است که خانم ها هیچ موقع از آن خسته نمی شوند. البته برای پخت این شیرینی خوشمزه باید، یک فر مناسب داشت. امروزه با پیشرفت فناوری، علاوه بر فرهای معمولی، فرهای توکار در دو نوع برقی و گازی در بازار عرضه می شوند. فر توکار برقی و فر توکار گازی دارای مزایا و معایبی هستند. ما در این مقاله سعی داریم ضمن تعریف هرکدام و با آوردن معایب و مزایای فر توکار برقی و گازی شما را در انتخاب فر مورد نیاز تان کمک کنیم. با ما همراه باشید تا با نکاتی که گفته می شود، بتوانید یک فر مناسب برای تهیه کیک خریداری کنید.

فر توکار آشپزخانه

فر توکار گازی چیست؟

یک نوع از فر توکار، فر توکار گازی است که با قیمت مناسبی تولید می شود و در بازار عرضه می شود. این نوع فر در انواع مختلف؛ ساده ی دیواری و دابل دیواری ساخته می شود. فرهای توکار گازی، باید برای روشن شدن از گاز شهری تغذیه کند. برخی از این نوع گازها برای فن و یا چراغ های داخل فر، نیازمند برق هستند. حتما توجه داشته باشید که اتصالات منزل خود را جهت نصب این نوع فر، چک کنید.

مزایای استفاده از فر توکار گازی

1- دارای عملکردی سریع: فرهای توکار گازی علاوه بر گرم شدن سریع برای خاموش شدن نیز، بسیار سریع عمل می کند و به همین دلیل باید گفت که این نوع فر نسبت به فر توکار برقی، انرژی کمتری را برای پخت مصرف می کند.

2- داشتن پخت مطلوب: این مفهوم برای فرهای توکار گازی، به کار برده می شود. این مفهوم به آن دلیل است که، کیک و یا غذای شما بعد از آماده شدن، خشک نمی شود و کاملا مطابق میل کاربر، انجام می شود. که این ویژگی می تواند دو جنبه ی مثبت و منفی داشته باشد.

3- کمتر شدن هزینه ها: هزینه های این نوع فر به نسبت فر توکار برقی، کمتر است؛ زیرا این نوع فرها به دلیل آنکه به انرژی برق وابستگی ندارند، در حالت عادی به پخت ادامه می دهند.

4- مقاومت بالا: این نوع فر توکار، بسیار بادوام هستند. استفاده از فرهای توکار گازی باعث کاهش هزینه های اضافی می شود. زیرا علاوه بر اینکه هزینه های تعمیر این نوع فرها کم است و بخش های متحرک آن، کمتر مورد آسیب قرار می گیرند

معایب استفاده از فر توکار گازی

همانطور که این نوع فر دارای مزایا است، به همان نسبت نیز معایبی دارد. در ادامه به طور مختصر به معایب آن می پردازیم.

1-  عدم پخت یکنواخت به دلیل نداشتن دمای ثابت

2- پخت مطلوب

3- باعث ایجاد خطر به دلیل جمع شدن گاز در فر

4- عدم کنترل دمای درون فر

فر توکار برقی چیست؟  

در ساختار فر توکار برقی، المنت هایی در بدنه ی فلزی فر تعبیه شده است که با ایجاد حرارت، باعث پخت غذای داخل فر می شود. فرهای توکار برقی، نظافت آسانی دارد و در انواع و اقسام گوناگون، تولید و در بازار عرضه می شود. همچنین باید گفت که استفاده از فر توکار برقی، راحت است و ساختار پیچیده ای ندارد.

مزایای استفاده از فر توکار برقی

1- داشتن دمای بالا: در فرهای توکار برقی، درجه حرارت بالا است و باعث می شود که خیلی سریع، فر داغ شود. البته در مدل های جدیدتر، دما تا 900 درجه ی سانتی گراد بالاتر می رود. این نوع فر، با این ویژگی باعث می شود اگر باقیمانده کیک و … در داخل فر باقی ماند، تبدیل به خاکستر میشود و با قابلیت هایی که دارد از ایجاد سوختگی و پخش بوی نامطبوع جلوگیری می شود.

2-پخت کیک هایی از نوع خشک: از مهمترین مزیت های استفاده از فر توکار برقی، پخت کیک های خشک است؛ که هم جنبه ی مثبت و منفی به شمار می رود. البته شما می توانید مواد غذایی نظیر سبزیجات و میوه را در داخل فرهای توکار برقی، خشک کنید.

3- کنترل و تنظیم درجه حرارت: در فرهای توکار برقی، تنظیم درجه حرارت کاری ساده است و شما می توانید بسته به نوع پختی که دارید، درجه حرارت آن را تنظیم کنید.

معایب استفاده از فر توکار برقی

همانطور که در قسمت قبل برای فرهای توکار گازی گفته شد، فر توکار برقی نیز علاوه بر مزایا دارای معایبی است. در ادامه به این معایب به طور مختصر خواهیم پرداخت.

1- دارای اندازه های کوچک

2-پخت خشک

3- هزینه ی زیاد جهت سرویس و تعمیر آن ( تعویض المنت ها و …)

4- دقت زیاد در استفاده به دلیل مصرف برق